TEKNISET SÄÄNNÖT versio 1.00
TEKNISET SÄÄNNÖT versio 1.00
1.POIKKEUSLUPA
2.SÄÄNTÖJEN TULKINTA
3.TEKNISTEN SÄÄNTÖJEN MUUTOKSET
4.[GM] PERUS-PASSI
5.KILPA-AUTO
6.VETOTAPA
7.MINIMI JA MASKIMIPAINO
8.MOOTTORIN TEHON ASETTAMA MINIMIPAINO LASKENTA KAAVA
9.MOOTTORITUNNUS MINIMIPAINO SÄÄNTÖ
10.AHDETUN MOOTTORIN POIKKEAVAT SÄÄNNÖT
11.TEHOPAINOSUHTEEN VIILAUS SARJAN TOIMESTA
12.MOOTTORI
13.MOOTTORIN VIRITYS
14.MOOTTORIN APULAITTEET
15.POLTTOAINEJÄRJESTELMÄ
16.ELEKTRONIIKKA
17.VOIMANSIIRTO
18.VAIHTEISTO
19.JOUSITUS & ISKUNVAIMENNUS
20.KALLISTUKSENVAKAAJAT
21.OHJAUS
22.PYÖRÄNTUENTA JA AKSELISTO
23.PAINON KEVENTÄMINEN
24.OHJAAMO
25.KORI
26.JARRUPIIRI
27.PEILIT
28.AERODYNAMIIKKA
29.VANTEET
30.RENKAAT
LYHENTEIDEN MÄÄRITYS
VAPAA: Voit vapaasti tehdä mitä haluat.
OEM: Pitää olla auton/moottorin alkuperäinen/alkuperäistä vastaava tarvike.
AFTERMARKET: Jonkun muun rekisteröidyn yrityksen valmistama tarvike autoosi.
BOLT ON: Osat pulttaantuu suoraan kiinni ilman osien muokkaamista toisiinsa yhteensopivaksi.
CUSTOM: Joko alkuperäisestä muokattu tai tehty itse kokonaan uusiksi.
MODIFY: Alkuperäistä saa muokata haluamallaan tavalla, mutta alkuperä pitää säilyä.
VMOT: Valmistajan merkin omasta tuotannosta. Esimerkki: Toyotan kori niin moottori pitää olla toyotan.
1.POIKKEUSLUPA
Jos ei autosi ole sääntöjen mukainen ja jotakin "peruuttamatonta" on jo ehditty tehdä joltakin osin niin aina voit keskustella asiasta ja pyytää poikkeuslupaa joillakin erityisehdoilla. Ota yhteyttä whatsapp Jukka Hautanen - 0404101293
2.SÄÄNTÖJEN TULKINTA
Kaikki mitä teknisissä säännöissä ei mainita on kielletty. Jos huomasit, että sääntöihin olisi hyvä lisätä jotakin ota yhteyttä whatsapp Jukka Hautanen - 0404101293.
3.TEKNISTEN SÄÄNTÖJEN MUUTOKSET
Sarjalla on oikeus muuttaa kaikkia sarjaa koskevia sääntöjä välittömästi viipyilemättä. Säännöt muutetaan aina kotisivuille ja nykyisen sääntöjen versio numero löytyy teknisten sääntöjen otsikosta. Versionti on aloitettu 1.00 ja jatkumo on eteenpäin 1.01, 1,02 jne. Se mitä muutettiin säännöissä on luettavissa aina kotisivujen etusivulta tiedotuksista.
4.[GM] PERUS-PASSI
Kun kilpa-auto valmistuu tehdään tätä varten [GM] PERUS-passi jossa ilmoitetaan kilpa-auton vaadittavat tekniset tiedot. Tämä on tae siitä mitä auto sisältää ja auton omistaja vakuuttaa auton olevan passin sisällön mukainen sekä teknisten sääntöjen sallima. Kilpailussa auton pitää vastata passin ilmoitettua sisältöä sekä teknisiä sääntöjä ja jos ei niin tästä seuraa kilpailussa ajosuorituksien hylkääminen. Passin sisältöä voi muuttaa aina tarvittaessa vastaamaan kilpa-auton sisältöä, mutta kummiskaan kilpailupäivän aikana se ei ole mahdollista. Passi on julkinen ja kaikkien nähtävillä kuljettajan tiedoissa täällä kotisivuilla. Kaikilla tapahtumiin osallistuvilla ihmisillä on oikeus tarkastella kilpa-autosi vastaavuutta passin tietoihin.
Täytä tästä linkistä oman autosi passi: [GM] PERUS-passi
Passin muutos tapauksissa ota yhteyttä: Jukka Hautanen - 0404101293
5.KILPA-AUTO
Henkilöauto joka voi olla korimallityypiltään viistoperä, porrasperä/sedan, farmari tai coupe jossa moottori voi sijaita etuakselilla, keskellä tai taka-akselilla niin kuinka se oli tehtaalta lähtiessä. OEM
6.VETOTAPA
Etuveto, takaveto tai neliveto. Vetotapa muunnoksen voi tehdä jos auton pohjalevy sallii sen BOLT ON ratkaisulla auton VMOT alkuperäisosilla.
7.MINIMI JA MASKIMIPAINO
Kilpa-auto ei saa painaa missään tilanteessa alle moottorin valmistajan ilmoittaman teholukeman määräävää minimipainoa kuljettajan kanssa. Minipaino määräytyy tehopainosuhde luvun mukaan joka on 74w/1kg.
Autoon ei saa valita moottoria jonka minimipaino ylittää auton tehtaan antaman suurimman sallitun kokonaismassan josta vähennetään vielä 15%. Esimerkki: Jos autosi rekisteritiedoissa lukee auton suurin sallittu kokonaismassa 1900kg niin vähennät siitä -15% ja saat lukeman joka on tässä esimerkin tapauksessa 1615kg jota et saa ylittää moottorivalinnalla. Kilpa-autolla ei ole vähimmäis minimipaino rajaa.
Auton minimipainon saavuttamiseksi saadaan autoon asentaa yksi tai useampi lisäpaino edellyttäen, että ne ovat kiinteitä ja yhtenäisiä. Lisäpainot on kiinnitettävä lattialle näkyviin vähintään kahdella halkaisijaltaan 10mm 8.8 luokan pulteilla. Lisäpainot saavat sijaita joko ohjaamon tai tavaratilan lattialla. Lattia tulee vahvistaa jokaisessa kiinnityspisteessä pohjan molemmille puolille asennettavilla vähintään 3 mm:n teräslevyllä, jonka minimi pinta-ala on 40 cm2.
8.MOOTTORIN TEHON ASETTAMA MINIMIPAINO LASKENTA KAAVA
Jos moottorissa on tehtaan ilmoittama teho 92kw
Muutetaan teho wateiksi:
92kw × 1000 = 92000w
Lasketaan minimipaino:
92000w : 74w = paino (kg)
Joten 92kw moottorin antama minimipaino on 1243,2kg tehopainosuhteella 74w/1kg. Paino pyöristetään desimaalin jälkeen lähimpään lukemaan = 1243kg
Jos moottori on ahdettu niin vähennetään vielä laskennallisesta minimipainosta 5%. Eli tässä tapauksessa 1243,2 x 0,05 = 62,16 - 1243,2 = 1181,04 ja pyöristys 1181kg
9.MOOTTORITUNNUS MINIMIPAINO SÄÄNTÖ
Jos saman moottoritunnuksen alla on useampi moottori eri tehoilla, minimipaino määräytyy tehokkaimman mukaan vapaasti hengittävissä moottoreissa. Jos valitset heikommalla tehoarvolla varustetun moottorin niin voit sen päivittää vastaamaan tehokkainta. Ahdetuissa moottoreissa minimipaino määräytyy kyseisen moottorimallin ilmoitetun teholukeman mukaan josta vähennetään 5%.
10.AHDETUN MOOTTORIN POIKKEAVAT SÄÄNNÖT
Minimipaino alennus: 5%
Moottorinohjaus: OEM (alkuperäinen tehdas kartta sisässä)
Pakokaasuahdin: OEM (kaikki ennen ahtimen ilmanoton suuaukkoa VAPAA)
Remmiahdin: OEM (kaikki ennen ahtimen ilmanoton suuaukkoa VAPAA jos ilmanoton läppärunko on vasta ahtimen jälkeen. Jos läppärunko on ennen ahdinta silloin kaikki ennen läppärunkoa on VAPAA)
Ahtopaineen ohjaus/säädin: OEM
Pakosarja(t): OEM
Pakoputkisto: Pakokaasuahtimen jälkeen VAPAA
Lambda-anturi(t): OEM
Imusarja: OEM
Kaasuläppä: OEM
Välijäähdyttimet: OEM
Ahtoputkisto: VAPAA
Puolat/sytytys: OEM
IAT-anturi, MAP-anturi, MAF-anturi, CLT-anturi(t): OEM
Polttoainepumppu: OEM
Polttoaineen syöttöpumppu (diesel): OEM
Polttoaine suuttimet: OEM
Polttoaineen paineensäädin: OEM
Polttoaineen lämpötila-anturi: OEM
Vauhtipyörä, kytkinlevy ja kytkinasetelma: OEM
Mekaaninen flekti: OEM
KAIKKI MITÄ TÄSSÄ EI MAINITA AHDETUSTA MOOTTORISTA NOUDATETAAN LOPPUA TEKNISEN SÄÄNTÖKIRJAN SISÄLTÖÄ
11.TEHOPAINOSUHTEEN VIILAUS SARJAN TOIMESTA
Jos autosi vaikuttaa muiden kilpailioiden ja sarjan järjestäjien mielestä ylivoimaiselta muuhun kilpailukalustoon nähden voidaan siihen asettaa sarjan toimesta tarvittava määrä lisäpainoa tasoittamaan suorituskyky eroja. Jos suorituskyky ero todistettavasti löytyy esimerkiksi moottorista ja tälle asetetaan lisäpaino niin sarjassa kaikki tämän moottorin käyttäjät saavat lisäpainon. Tämä on kummiskin toimenpide jota mietitään pidempään ja tutkitaan yhteis ymmärryksessä sarjassa mielekkään harrastamisen kannalta.
12.MOOTTORI
Auton valmistajan merkin valmistama moottori. VMOT
Moottorin asennusta varten koriin uusien moottorin kannakeiden/tujentojen teko sallittu. VAPAA + CUSTOM + MODIFY
Moottori voi olla toisesta auton valmistajan merkistä jos sitä on käyetetty todistettavasti molemissa merkeissä.
13.MOOTTORIN VIRITYS
Moottori teknisesti pitää pysyä täysin tehdasvalmisteisena luukunottamatta alla olevia seuraavia sääntöjä. OEM
Moottorin voi huoltaa ja kaikki osat voi korvata moottorin OEM osilla.
Jos saman moottoritunnuksen sisällä on erillaisia osia kuten esimerkiksi: Lohkoja, kiertokankia, mäntiä, sylinterikansia, nokka-akseleita, paininkuppeja, imu/pako venttiilejä todistettavasti niin näitä osia saa vaihdella ja käyttää moottori kokoonpanossa.
Moottorin öljypohjaan voit tehdä loiskelevyt. MODIFY
Kampiakselin hihnapyörä: OEM
Nokka-akselien hammaspyörät,rattaat ja ketjut: OEM
Moottorin ajoitus: OEM
Jakohihnat/ketjut, apulaitehihnat ja kiilahihnat: OEM / AFTERMARKET
Pakosarja/putkisto: VAPAA
Pakokaasujen pitää poistua auton taka-akselin jälkeen takapuskurin kohdasta ulos.
Melujaraja 110 desibeliä. 4500rpm, puolen metrin etäisyydeltä, 45º kulmalla, pakoputken suuaukolta.
Imusarja: VAPAA
Sytytyspuolat: VAPAA
Sytytystulpat: VAPAA
Kaikki anturit (TPS, MAF, MAP, IAT, CLT jne): VAPAA
14.MOOTTORIN APULAITTEET
Vesipumppu: OEM
Laturi: OEM
Ohjaustehostin: OEM (öljyn jäähdytys + säiliö ja sen sijainti VAPAA)
Mekaaninen flekti: VAPAA
Sähköinen flekti: VAPAA
Moottorin jäähdytin: Myös kaikki siihen liittyvät letkut + liitokset VAPAA
Paisuntasäiliö: Paisuntasäiliö ja sen sijainti VAPAA
Termostaatti: VAPAA
Ilmastointi: Ilmastointiin liittyvät osat saa poistaa konehuoneesta ja sisätilasta
EGR: Saa aktivoida pois käytöstä ja poistaa fyysisesti käytöstä kokonaan moottorista.
Polttoaineen ja moottorin öljyn huohotus: VAPAA (pitää olla eristetty täysin ohjaamosta)
15.POLTTOAINEJÄRJESTELMÄ
Polttoainetankki: Auton alkuperäinen OEM tai kilpailukäyttöön AFTERMARKET suunniteltu turvatankki.
Jos polttoainetankki on sijoitettu auton takaosaan on ohjaamon ja takaosan välinen tila olla suljettu.
Polttoainepumppu: VAPAA
Polttoaineen paineensäädin: VAPAA
Polttoaineen lämpötila-anturi: VAPAA
Polttoainelinjat: VAPAA
Polttoaine suuttimet: VAPAA
Polttoaine: Diesel, E95, E98, RE85 tai Shell V-Power
16.ELEKTRONIIKKA
Akku: VAPAA sijainti vapaa (pitää olla eristetty pois ohjaamo tilasta)
Moottorinohjaus: VAPAA
Sähköt ja sähkölaitteiden ohjaus: VAPAA
Sähköflektit: VAPAA
Tuulilasinpyyhkijät ja koneisto: OEM + VMOT (pakollinen)
Mittaristo: VAPAA (pitää näkyä vähintään ajonopeus)
Äänitorvi/töötti: VAPAA
Huurteenpoistolaite: VAPAA (pakollinen)
Valot: OEM (ajovalot ja jarruvalot pitää pysyä toimintakuntoisina)
Ilmastointi: Kaiken ilmastointiin liittyen saa poistaa moottorista sekä autosta
Airbag: Kyteketty POIS päältä. (kaiken airbag liittyen saa poistaa autosta)
ABS: Kyteketty POIS päältä. (kaiken abs liittyen saa poistaa autosta)
Luistonesto (ESC, ESP, DSC): Kyteketty POIS päältä. (kaiken luistonestoon liittyen saa poistaa autosta)
17.VOIMANSIIRTO
Vauhtipyörä: VMOT + BOLT ON + MODIFY
Kytkinlevy: VMOT + BOLT ON
Kytkinasetelma: VMOT + BOLT ON
Painelaakeri: VMOT + BOLT ON
Kytkimen työntösylinteri: VMOT + BOLT ON
Vaihdelaatikko: VMOT + BOLT ON
Vaihdevälitykset: OEM
Jakolaatikko: VMOT + BOLT ON
Etu ja takaperä (kuoret): VMOT + BOLT ON
Tasauspyörästöt: VAPAA
Vetoakselit: VMOT + BOLT ON
Vetonivelet: VMOT + BOLT ON
Kardaani: VMOT + BOLT ON
18.VAIHTEISTO
Auton oman merkin valmistama manuaali vaihteinen syncronoitu vaihdelaatikko h-kaavio vivustolla, joka menee pulttaamalla kiinni moottoriin ja auton koriin ilman mitään customointeja mukaan lukien vaihdevivusto ja vaihdevalitsin. VMOT + BOLT ON
19.JOUSITUS & ISKUNVAIMENNUS
Iskunvaimentajien ja jousien yläosan kiinnityspisteet pitää pysyä auton korin alkuperäisenä, mutta muuten iskunvaimennus ja jousitus on VAPAA.
20.KALLISTUKSENVAKAAJAT
VAPAA
21.OHJAUS
Hammastanko: OEM (jos tehostettu ohjaus, letkut VAPAA)
Rattiakseli: OEM
Rattiohjain: VMOT + AFTERMARKET + BOLT ON
22.PYÖRÄNTUENTA JA AKSELISTO
Alkuperäistä pyöräntuenta tyyliä ei saa muuntaa, mutta kaikki BOLT ON ratkaisut muista VMOT auto malleista on sallittua. Pyöränkulmien säätämistä varten AFTERMARKET säädettäviä tukivarsia ja puslia saa käyttää. Renkaan yläosan pitää pysyä alkuperäisen OEM lokasuojan sisäpuolella kokonaan.
23.PAINON KEVENTÄMINEN
Korikehikosta saa leikata ylimääräisiä kiinnikkeitä, kuten esimerkiksi: alkuperäiset penkinkiinnikkeet ja sähkö johdonpidikkeet. Lokasuojista, luukuista, ovista ja puskureista saa poistaa materiaalia sisäpuolelta, kunhan ulkopuoli säilyy alkuperäisenä. Konepellin ja takaluukkuun kiinnittystä varten saat tehdä sokka kiinnityksen. Kaikki mitä uudelleen sijoitat tai asennat autossa saa niitä varten porata kiinnitysrekiä. Alkuperäiset puskurit ja helmat voi korvata toisella materiaalilla. Auton ikkunat saa korvata vain polykarbonaattilla. Muuten kaikki tehtaan tekemät korin rakenne ratkaisut pitää säilyttää alkuperäisenä. Kaikki korin metalliset osat mitkä on irroitettavissa ruuviliitoksella ja säännöt ei niitä vaadi niin voi ne irroittaa.
24.OHJAAMO
Ohjaamosta pitää poistaa kaikki palava materiaali, mutta kuitenkin ajoneuvon
etuovissa saat säilyttää alkuperäiset ovipahvit, sekä kojelauta pitää pysyä auton alkuperäisenä. Jos alkuperäiset etuovipahvit poistaa pitää ne korvata alumiini/teräs levyllä. Kojelaudasta täytyy säilyä sen runko, kaikki muu on vapaasti muokattavissa ja kojelaudan runkoakin saa muokata turvakaaria varten sopivasksi tarvittavan määrän.
25.KORI
Hinauslenkit: Autoon pitää asentaa kestävät hinauslenkit eteen ja taakse. Korin alkuperäiset on hyvät jos ne on helposti käytettävissä/saatavilla.
Turvakaaret: Turvakaarien säännöt löytyvät turvavarusteet sivulta.
Muoviset sisälokasuojat: VAPAA
Muoviset auton sisäiset suojat/kannakkeet/kehdot/läpiviennit: VAPAA
Korisarja: OEM + VMOT + AFTERMARKET + BOLT ON.
Korisarjaan kuuluu etu, sekä takapuskuri ja helmalevikkeet.
26.JARRUPIIRI
Jarrupääsylinteri: OEM
Jarrutehostin: OEM
Jarruputket/letkut: VAPAA
Jarrusatulat: OEM + VMOT + BOLT ON
Jarrulevyt: OEM + VMOT + BOLT ON [ ECE R90 HYVÄKSYTTY ]
Jarrulevyjen suojalevyt: VAPAA
Jarrupalat: VMOT + OEM + BOLT ON [ ECE R90 HYVÄKSYTTY ]
Jarrulevyssä, sekä jarrupalassa on oltava selvä ECE R90 - APPROVED -hyväksyntä/numero (esim. E1 90R-02C0123/4567) tai sen pakkauksessa.
Jarrujen jäähdytys: Jäähdytystä varten voidaan jarruille johtaa ilmaa putkella. Tämä ei saa aiheuttaa korin metallisia rakenteellisia muutoksia. Saa hyödyntää puskurissa olevia ilmanvaihto aukkoja ja aukaista mahdollisia olemassa olevia ilmanvaihtoritilöitä tätä varten, jos ne ei ole valmiiksi auki. OEM + MODIFY
27.PEILIT
Autossa pitää olla taustapeili ja sivupeilit josta näet mitä ympärilläsi tapahtuu.
Auton sivupeilit pitää olla OEM. Taustapeilin ohjaamossa voi korvata vapaavalinnaisella taustapeilillä AFTERMARKET.
28.AERODYNAMIIKKA
Takasiipi: VAPAA Oltava sivustapäin katsottuna 25x25cm neliön sisässä: Mitta ei sisällä siivekkeen jalkoja joilla se kiinnityy autoon.
Maksimileveys on auton oma leveys. Auton pituus ja korkeus siivellä ei saa kasvaa.
Etusiipi: VAPAA Oltava seuraavan neliön sisässä: 25x65cm
Maksimileveys on auton oma leveys. Auton pituus siivellä ei saa kasvaa. Korkeus suunnassa 25cm ja pituus suunnassa 65cm.
29.VANTEET
Vanne: OEM + VMOT + AFTERMARKET
Halkasija: VAPAA
Leveys: VAPAA
Alumiinivanteet jotka pitää olla pultattavissa 4, 5 tai 6 pultilla/mutterilla pyörän napaan kiinni.
Vanteen ja navan välisiä AFTERMARKET spacereitä ja jaon muunnos spacereita saa käyttää.
30.RENKAAT
Tieliikenne hyväksytty henkilöauton kesärengas. Renkaat joissa on neljä (4) pääasymmetrista renkaan läpi asti kiertävää suoraa vedenpoisto uraa on ainoastaan sallittu. Autourheiluun suunnatut semisliksi ja sliksi renkaat kielletty.
Leveys: 195 - 225
Profiili: 35 - 50