INFO
GRIP Masters on kilpailujen järjestäjä ja SUPERstock Touring on sen alainen rata-auto kilpasarja.
Henkilöauto voi olla korimallityypiltään viistoperä, porrasperä, farmari tai coupe. Moottori voi olla vapaastihengittävä, remmiahdettu, turboahdettu bensa tai diesel, jonka litratilavuus ja sylintermäärä on vapaa. Vetotavaksi sallitaan etuveto, takaveto tai nelivetoinen joissa maksimileveys on 225mm katurengas ja auton paino ei saa alittaa 1300kg kuljettajan kanssa. Imuilmarajoittimella moottori kuin moottori kuristuu noin 200hp tuntumaan, jotta eri valmistajamerkit eri tekniikka kokonaisuuksineen olisi keskenään tasavertaisempia ja sarja pysyisi harrastaja ystävällisenä.
Tervetuloa kisaamaan omalla mieluisella merkillä, moottorilla ja vetotavalla!
LIITY SUPERstock Touring whatsapp ryhmään kehittämään sarjan sääntöjä!
WHATSAPP: https://chat.whatsapp.com/Iz8lXNaTWQMLpeRfPlhnFh
Palaverit pidetään sarjan säännöistä GRIP Masters discordissa!
Discord: https://discord.gg/jcUmvTJzMg
OSALLISTUMINEN
Kilpailijalta vaaditaan vähintään ajokortti osallistuakseen ajamaan SUPERstock Touring sarjaan kilpaa. Myös 15 vuotta täyttäneet saavat osallistua vanhemman valvonnan alla.MÄÄRITYKSIEN MERKITYS
VAPAA: Voit vapaasti tehdä/laittaa mitä haluat.
OEM: Pitää olla auton alkuperäinen.
AFTERMARKET: Jonkun muun valmistajan valmistama osa autoosi.
BOLT ON: Osat pulttaantuu suoraan kiinni ilman osien muokkaamista toisiinsa yhteensopivaksi.
CUSTOM: Joko alkuperäisestä muokattu tai tehty itse kokonaan uusiksi.
VMOT: Valmistajan merkin omasta tuotannosta. Esim: Toyotan kori niin moottori pitää olla toyotan.
AUTO SÄÄNNÖT
KILPA-AUTO
Henkilöauto joka on korimallityypiltään viistoperä, porrasperä, farmari tai coupe.
VAKUUTUS
Kilpa-auto pitää olla todistettavasti vakuutettu tieliikenne vakuutuksella runkonumeron perusteella.
KILPA-AUTON PAINO
Auto ei saa painaa alle 1300kg punnituksessa kuljettajan kanssa.
Kuljettaja itse huolehtii, että kilpailupunnituksissa kuljettaja ajovarusteineen ei alita 1300kg painoa kilpa-auton kanssa.
MOOTTORIN IMUILMARAJOITUS
Moottori pitää imuilmarajoittaa ennen kaasuläpälle tulemista ja pakokaasuahdettu rajoitetaan ennen pakokaasuahdinta. Jos autossasi on läppärungot vapaastihengittävänä niin joudut tekemään läppärungoille plenniumin (kotelon) ja tämän kotelon ilmanotto pitää rajoittaa.
Kaasuläpän, turboahtimen tai plenniumkotelon suuaukolle pitää itse asentaa teräslevy ja tähän levyyn pitää asentaa SUPERstock-sarjan määrittämä M27 aluslevy keskelle kaasuläpän, turbon tai plenniumin suuaukkoa jota ei saa modifioida millään tavalla. Aluslevyn saa hitsata/liimata toiseen kappaleeseen kiinni jonka voi asentaa kaasuläppään, turboahtimeen tai plenniumiin kiinni. M27 aluslevy pitää olla helposti mitattavissa/tarkistettavissa kilpailukatsastuksessa. M27 aluslevy tarkitetaan kilpailussa siihen sopivalla työkalulla, että se on oikeassa mitassa.
SUPERstock kuristimen aluslevy pitää olla malliltaan: M27 DIN 125A
M27 Aluslevy DIN 125A
- sinkitty (Cr3+)
- DIN 125A
- koko M27
- sisähalkaisija (R) Ø 28 mm
- ulkohalkaisija (A) Ø 50 mm
- paksuus (P) 4 mm
- kovuus 140 HV
Linkki:
https://www.ikh.fi/fi/aluslaatta-m27-50kpl--2-02kg-pkt--din125a-palp27000
VETOTAPA
Etuveto, takaveto tai neliveto. Vetotapa muunnoksen voi tehdä jos auton pohjalevy sallii sen BOLT ON ratkaisulla auton VMOT alkuperäisosilla.
Vetotavan muutos
Auton vetotavan saa muuttaa, jos muutoksessa käytetään ajoneuvoon soveltuvia, suurimmalta sallitulta massaltaan vähintään yhtä suureen ajoneuvoon tarkoitettuja akselistoja, pyöräntuentalaitteita, jousituksen osia ja voimansiirron osia. Muutoksessa käytettävien osien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia.
VOIMANSIIRTO
Vauhtipyörä: VAPAA
Kytkinlevy: VAPAA
Kytkinasetelma: VAPAA
Painelaakeri: VAPAA
Vaihdelaatikko: VMOT + BOLT ON
Jakolaatikko: VMOT + BOLT ON
Vaihdevälitykset: VMOT + BOLT ON
Etu ja takaperä (kuoret): VMOT + BOLT ON
Tasauspyörästöt: VAPAA
Vetoakselit: VAPAA
Kardaani: VAPAA
VAIHTEISTO
Auton oman merkin valmistama manuaali vaihteinen syncronoitu vaihdelaatikko h-kaavio vivustolla jonka voi halutessaan muuttaa seqventtiaaliseksi vaihtamalla seqventtiaali tyylisen mekanismin h-kaaviovivuston tilalle. Vaihteiden vaihto pitää tapahtua kytkinpolkimen kautta ylös ja alaspäin vaihtaessa. CUSTOM & AFTERMARKET
JOUSITUS & ISKUNVAIMENNUS
VAPAA
KALLISTUKSENVAKAAJAT
VAPAA
PYÖRÄNTUENTA JA AKSELISTO
Alkuperäistä pyöräntuenta tyyliä ei saa muuntaa, mutta kaikki BOLT ON ratkaisut muista VMOT auto malleista on sallittua. Pyöränkulmien säätämistä varten AFTERKMARKET säädettäviä tukivarsia ja puslia saa käyttää.
PAINON KEVENTÄMINEN
-Auton kevennys sallittu. Korikehikosta saa leikata vain ylimääräisiä kiinnikkeitä, kuten esimerkiksi: alkuperäiset penkinkiinnikkeet ja johdonpidikkeet.
-Lokasuojista, luukuista, ovista ja puskureista saa poistaa materiaalia sisäpuolelta, kunhan ulkopuoli säilyy alkuperäisenä. Konepellin ja takaluukkuun kiinnittystä varten saat tehdä sokka kiinnityksen.
-Puskurit ja helmat voi korvata muulla materiaalilla.
-Auton ikkunat saa korvata toisella materiaalilla. Saa käyttää ainoastaan polykarbonaattia.
JARRUJÄRSTELMÄ
VAPAA
POLTTOAINEJÄRJESTELMÄ
Polttoainetankki: Voi olla auton alkuperäinen OEM tai kilpailukäyttöön suunniteltua turvatankkia. Jos polttoainetankki on sijoitettu peräluukkuun on ohjaamon ja peräluukun välinen tila olla suljettu. (liite j)
Polttoainepumppu: VAPAA
Polttoainesäädin: VAPAA
Polttoainelinjat: VAPAA
Polttoaine: Diesel, Shell Nitro+, 98, 95 tai (R)E85
MOOTTORI
Auton oman merkin valmistama moottori kokonaisuus. VMOT
Moottori voi olla toisesta merkistä jos sitä on käyetetty molemissa merkeissä.
MOOTTORIN VIRITYS
-Moottoria saa virittää vapaasti imuilmakuristimen alaisena.
-Pakoputkisto: VAPAA, mutta desibeli ei saa ylittää 110db 4500rpm.
ELEKTRONIIKKA
Autonsähköt: VAPAA
Moottorinohjaus: VAPAA
Akku: VAPAA (liite j)
Airbag: Pitää olla kytkettynä pois päältä
Abs: Pitää olla kytkettynä pois päältä
Luistonesto: Pitää olla kytkettynä pois päältä
VALOT
Auton ajovalot, jarruvalot ja vilkut pitää pysyä toiminta kuntoisina.
KORI
Korisarja: OEM, AFTERMARKET & BOLT ON.
Takasiipi: VAPAA: oltava mittojen seuraavien mittojen sisässä: 5x15x144cm joka saa maksimissaan olla takaluukun pinnasta irti korkeimmasta kohtaa 12cm.
Maksimileveys voi olla korkeintaan auton oma leveys. auton pituus ei saa kasvaa 10cm enempää.
Etusplitteri: VAPAA: oltava seuraavien mittojen sisässä: 25x62x160cm
Maksimileveys voi olla korkeintaan auton oma leveys. Auto etuylitys ei saa kasvaa 5cm enempää.
Etusplitteri: VAPAA, mutta näiden mittojen sisässä. Jos auton OEM+VMOT+BOLT ON se voi poiketa mitoista.
Takasiipi: VAPAA, mutta näiden mittojen sisässä. Jos auton
OEM+VMOT+BOLT ON se voi poiketa mitoista.
VANTEET
Halkasija: 17 - 19"
Leveys: 7 - 8.5"
Alumiinivanteet jotka pitää olla pultattavissa 4, 5 tai 6 pultilla/mutterilla pyörän napaan kiinni. Vanteen ja navan välisiä aftermarket spacereitä ja jaon muunnos spacereita saa käyttää.
RENKAAT
Rengastyyppi: Henkilöauto
Vuodenaika: Kesärengas
Leveys: 205 - 225
Profiili: 35 - 45
Merkki: SUPERstock listan rengasmerkit/mallit.
SALLITUT RENGAS MERKIT JA MALLIT
PAKOLLISET KILPA-AUTO TURVAVARUSTEET
Istuin: Kaikki autossa käytettävät istuimet pitää olla FIA-hyväksyttyjä autourheiluun tarkotettuja kuppi-istuimia. LEIMA SAA OLLA VANHA.
Turvavyöt: 6-piste turvavöiden käyttö pakollinen. VÖISTÄ SAA OLLA LEIMA VANHA.
Istuin ja turvayöt: kiinnitys/asennus Liite J mukaisesti.
Fia hyväksytty kuppi-istuin
6-pistevyöt
HENKILÖKOHTAISET TURVAVARUSTEET
Kuljettajalla on oltava kilpailuissa päällään vähintään yksikerroksinen ajohaalari. Tulelta suojaavat pitkävartiset käsineet, ajokengät jotka peittävät säären/käsivarren ajopuvun lahkeeseen/hihaan saakka ja vähintään karting niskatuki.
-Suositellaan käytettäväksi fia hyväksyttyjä ajovarusteita. EI PAKOLLISTA
-Pitää käyttää fia hyväksyttyä kypärää jossa hansklipsit LEIMA SAA OLLA VANHA
-Pitää käyttää fia hyväksyttyä HANS-Niskatukea LEIMA SAA OLLA VANHA
Ajohanskat
Ajokengät
Ajohaalari
Hans-Niskatuki
Kypärä jossa Hans valmius
TURVAKAARET
Tässä on esimerkki kuva ja vähimmäis määräys turvakehikolle mikä SUPERstock Touring-sarjassa on riittävä. Alumiinikaaret on kielletty. Auto tulee varustaa vähintään liite J kohta 253.8 mukaisella suojakehikolla. Ovituet ovat pakolliset (Ks. liite J 253.8.3.2.1.2).
Jos valitset mennä kuvanmukaisilla turvakaarilla niin muistathan, että jälkeenpäin esimerkiksi kattoristikon lisääminen on todella tympeä homma turvakaariin, koska saumat pitää saada hitsattua ympäriasti.
PAKOLLISET SUPERstock TOURING MAINOSTARRAT
Tuulilasitarra
Numero/nimi ovitarrat
KILPAILUFORMAATTI / AIKATAULU / SÄÄNNÖT
Katsastus: 8.00 - 14.30
Kun saavut kilpailupaikalle suorita ensimmäisenä kilpailijan ja ajoneuvon katsastus. Katsastukses tarkistetaan kilpailijan turvavarusteet, ajoneuvon vakuutus, turvavarusteet, kilparenkaat, ilmanotto kuristin ja lopuksi ajoneuvon paino kuljettajan kanssa. Kun katsastus on läpäisty voit siirtyä suoraan vapaiden harjoitusten pariin.
Vapaat harjoitukset: 9.00 – 14.30
Vapaissa harjoituksissa saat vapaasti harjoitella rataa sille määrätyn ajan ennen aika-ajoa.
Ohjaajakokous: 14.30 – 14.45
Vapaiden harjoituksien jälkeen kokoonnutaan kilpailutoimistolla ja tiedotetaan vielä kaikkia kilpailuun osallistuvia mitenkä varikolla, aika-ajossa, kilpailukatsastuksissa, kilpailu lähdöissä toimitaan ja mitä on syytä ottaa mahdollisesti huomioon jos on jotakin uusia asioita tullut tiedotettavaksi.
Aika-ajot: 15.00 – 16.00
Kilpailija saa yhdenkerran aika-ajo session aikana liittyä radalle ja tehdä one shot aika-ajo suoritteen. One shot suorite pitää sisällänsä lämmittely kierroksen ennen varsinaista aikakierrosta. Kun aika-ajo kierros on ajettu pitää ajaa tekniikka katsastuksen kautta omalle varikkopilttuulle. Tekniikka katsastuksessa tarkastetaan ajoneuvon paino, renkaat, kuristin ja otetaan ylös kilpailijan aika puhelimesta. Sen jälkeen voi poistua varikolle ja mennä seuraamaan tulospalvelusta riittääkö aika parhaimmiston joukkoon päivän kilpailulähtöihin. Aika-Ajoista jatkaa ennalta määrätty kuljettaja määrä itse varsinaiseen kilpailupäivän kisa1 ja kisa2 kilpailu lähtöihin. Kilpailija määrän määrittää se, montako kilpailijaa mahtuu radalle järkevästi kilpailemaan yhtäaikaisesti.
Kisa1 järjestäytyminen: 16.20 (kilpailijat ajaa autonsa lähtösuoralle aika-ajo järjestykseen)
Kisa1: 16.30 – 17.00 (30 minuuttia kokonaiskesto)
Kun lähdet varikolta kisa1 lähtöä varten ja siirryt radalle niin kierrä normaalisti kilpailurata ympäri ja aja omaan lähtöruutuusi. Lähetys tapahtuu ruutulippua heiluttamalla. Lähtö uusitaan jos lähtövilppi tapahtuu punaista lippua heiluttamalla. Kun ruutulippu heiluu maalilinjalla seuraavan kerran on kilpailu päättynyt. Kierrä maaliintulo kierros loppuun ja poistu jonossa maaliintulo järjestyksessä muiden kanssa varikolle. Kilpailun 3 ensimmäistä otetaan tekniikka katsastukseen.
Kisa2 järjestätyminen: 18.20 (kilpailijat ajaa autonsa lähtösuoralle käänteiseen aika-ajo järjestykseen)
Kisa2: 18.30 – 19.30 (60 minuuttia kokonaiskesto)
Kun lähdet varikolta kisa1 lähtöä varten ja siirryt radalle niin kierrä normaalisti kilpailurata ympäri ja aja omaan lähtöruutuusi. Lähetys tapahtuu ruutulippua heiluttamalla. Lähtö uusitaan jos lähtövilppi tapahtuu punaista lippua heiluttamalla. Kun ruutulippu heiluu maalilinjalla seuraavan kerran on kilpailu päättynyt. Kierrä maaliintulo kierros loppuun ja poistu jonossa maaliintulo järjestyksessä muiden kanssa varikolle. Kilpailun 3 ensimmäistä otetaan tekniikka katsastukseen.
Palkintojenjako: 20.00 - 20:15
Palkintojenjako tapahtuu kilpailutoimistolla jossa palkitaan päivän kolme eniten sarjapisteitä kerännyttä kuljettajaa.
Tapahtuma päättyy: 20.15
AIKATAULU
Katsastus: 8.00 - 14.30
Vapaat harjoitukset: 9.00 – 14.30
Ohjaajakokous: 14.30 – 14.45
Aika-ajot: 15.00 – 16.00
Kisa1 järjestäytyminen: 16.20 - 16.30
Kisa1: 16.30 – 17.00 (30min)
Kisa2 järjestätyminen: 18.20 - 18.30
Kisa2: 18.30 – 19.30 (60min)
Palkintojenjako: 20.00 - 20:15
Tapahtuma päättyy: 20.15
AJANOTON MITTAUS
Omalla puhelimella racechrono ohjelmalla mielellään 10hz - 20hz antennituella/laitteella.
LIPPUJENMERKITYSET