SUPERstock Touring

Harraste rata-auto kilpasarja

INFO

Suomen tieliikennelain mukaan katsastettu henkilöauto joka voi olla korimallityypiltään viistoperä, porrasperä, farmari tai coupe. Moottori voi olla vapaastihengittävä, remmiahdettu, turboahdettu bensa tai diesel moottori jonka litratilavuus ja sylintermäärä on vapaa. Vetotavaksi sallitaan etuveto, takaveto tai nelivetoinen joissa maksimileveys on 225mm katurengas ja auton paino ei saa alittaa 1300kg kuljettajan kanssa. Kilpa-autot rajoitetaan imuilmarajoittimella 200hp tuntumaan, jotta eri valmistajamerkit eri tekniikka kokonaisuuksineen olisi keskenään tasavertaisempia ja sarja pysyis harrastaja ystävällisenä.

Tervetuloa kisaamaan omalla mieluisella merkillä, moottorilla ja vetotavalla!

LIITY SUPERstock Touring whatsapp ryhmään kehittämään sarjan sääntöjä!

WHATSAPP: https://chat.whatsapp.com/Iz8lXNaTWQMLpeRfPlhnFh


Joka maanantai 19.00 palaveri sarjan säännöistä GRIP Masters discordissa!

Discord: https://discord.gg/jcUmvTJzMg

OSALLISTUMINEN

Kilpailijalta vaaditaan vähintään ajokortti osallistuakseen ajamaan SUPERstock Touring sarjaan kilpaa. Myös 15 vuotta täyttäneet saavat osallistua vanhemman valvonnan alla.

MÄÄRITYKSIEN MERKITYS

VAPAA: Voit vapaasti tehdä/laittaa mitä haluat.

OEM: Pitää olla auton alkuperäinen.

AFTERMARKET: Jonkun muun valmistajan valmistama osa autoosi.

BOLT ON: Osat pulttaantuu suoraan kiinni ilman osien muokkaamista toisiinsa yhteensopivaksi.

CUSTOM: Joko alkuperäisestä muokattu tai tehty itse kokonaan uusiksi.

VMOT: Valmistajan merkin omasta tuotannosta. Esim: Toyotan kori niin moottori pitää olla toyotan.

AUTO SÄÄNNÖT

KILPA-AUTO

Henkilöauto joka on korimallityypiltään viistoperä, porrasperä, farmari tai coupe. Tämä pitää olla todistettavasti katsastettu suomen tieliikennelain mukaan jossakin suomen katsastukonttorilla ja olla vakuutettu tieliikenne vakuutuksella.


KILPA-AUTON PAINO

Auto ei saa painaa alle 1300kg punnituksessa kuljettajan kanssa.

Kuljettaja itse huolehtii, että kilpailupunnituksissa kuljettaja ajovarusteineen ei alita 1300kg painoa. Auton paino tarkastetaan 4 kertaa kilpailun aikana.


MOOTTORIN IMUILMARAJOITUS

Moottori pitää imuilmarajoittaa ennen kaasuläpälle tulemista ja pakokaasuahdettu rajoitetaan ennen pakokaasuahdinta. Jos autossasi on läppärungot vapaastihengittävänä niin joudut tekemään läppärungoille plenniumin (kotelon) ja tämän kotelon ilmanotto pitää rajoittaa.


Kaasuläpän, turboahtimen tai plenniumkotelon suuaukolle pitää itse asentaa teräslevy ja tähän levyyn pitää asentaa SUPERstock-sarjan määrittämä M27 aluslevy keskelle kaasuläpän, turbon tai plenniumin suuaukkoa jota ei saa modifioida millään tavalla. Aluslevyn saa hitsata/liimata toiseen kappaleeseen kiinni jonka voi asentaa kaasuläppään, turboahtimeen tai plenniumiin kiinni. M27 aluslevy pitää olla helposti mitattavissa/tarkistettavissa kilpailukatsastuksessa. M27 aluslevy tarkitetaan kilpailussa siihen sopivalla työkalulla, että se on oikeassa mitassa.


SUPERstock kuristimen aluslevy pitää olla malliltaan: M27 DIN 125A

M27 Aluslevy DIN 125A

- sinkitty (Cr3+)

- DIN 125A

- koko M27

- sisähalkaisija (R) Ø 28 mm

- ulkohalkaisija (A) Ø 50 mm

- paksuus (P) 4 mm

- kovuus 140 HV


Linkki:

https://www.ikh.fi/fi/aluslaatta-m27-50kpl--2-02kg-pkt--din125a-palp27000

VETOTAPA

Etuveto, takaveto tai neliveto. Vetotapa muunnoksen voi tehdä jos auton pohjalevy sallii sen BOLT ON ratkaisulla auton VMOT alkuperäisosilla.


Tieliikennelaki - Vetotavan muutos

Auton vetotavan saa muuttaa, jos muutoksessa käytetään ajoneuvoon soveltuvia, suurimmalta sallitulta massaltaan vähintään yhtä suureen ajoneuvoon tarkoitettuja akselistoja, pyöräntuentalaitteita, jousituksen osia ja voimansiirron osia. Muutoksessa käytettävien osien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia.

VOIMANSIIRTO

Vauhtipyörä: VAPAA

Kytkinlevy: VAPAA

Kytkinasetelma: VAPAA

Painelaakeri: VAPAA

Vaihdelaatikko: VMOT + BOLT ON

Jakolaatikko: VMOT + BOLT ON

Vaihdevälitykset: VMOT + BOLT ON

Etu ja takaperä (kuoret): VMOT + BOLT ON

Tasauspyörästöt: VAPAA

Vetoakselit: VAPAA

Kardaani: VAPAA

VAIHTEISTO

Auton oman merkin valmistama manuaali vaihteinen syncronoitu vaihdelaatikko h-kaavio vivustolla jonka voi halutessaan muuttaa seqventtiaaliseksi vaihtamalla seqventtiaali tyylisen mekanismin h-kaaviovivuston tilalle. Vaihteiden vaihto pitää tapahtua kytkinpolkimen kautta ylös ja alaspäin vaihtaessa. CUSTOM & AFTERMARKET

JOUSITUS & ISKUNVAIMENNUS

VAPAA

KALLISTUKSENVAKAAJAT

VAPAA

PYÖRÄNTUENTA JA AKSELISTO

Alkuperäistä pyöräntuenta tyyliä ei saa muuntaa, mutta kaikki BOLT ON ratkaisut muista VMOT auto malleista on sallittua. Pyöränkulmien säätämistä varten AFTERKMARKET säädettäviä tukivarsia ja puslia saa käyttää.


Tieliikennelaki - Akselisto ja alusta

Akseliston tai akseliston osien vaihtaminen on sallittua samaan mallisukupolveen

kuuluvan ajoneuvon akselistoon, mallisukupolveen kuuluvaan ajoneuvoon tarkoitettuun akselistoon ja akseliston osiin tai akseliston perustyypiltään vastaaviin ajoneuvoihin tarkoitettuihin akseleihin tai akselistorakenteen muutososiin, jos:


1) ajoneuvoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan sekä teholtaan vähintään muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa vastaavaan ajoneuvoon;

"eli todistus massoista ja soveltuvuudesta ajoneuvoon, TUV tai vastaava"


2) ajoneuvoon vaihdettavien tai lisättävien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa ajoneuvossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; asiasta on esitettävä yhtäläisyysselvitys muutoskatsastuksessa;


3) raideleveys muuttuu enintään 100 mm

PAINON KEVENTÄMINEN

-Auton kevennys sallittu. Korikehikosta saa leikata vain ylimääräisiä kiinnikkeitä, kuten esimerkiksi: alkuperäiset penkinkiinnikkeet ja johdonpidikkeet.

-Lokasuojista, luukuista, ovista ja puskureista saa poistaa materiaalia sisäpuolelta, kunhan ulkopuoli säilyy alkuperäisenä. Konepellin ja takaluukkuun kiinnittystä varten saat tehdä sokka kiinnityksen.

-Puskurit ja helmat voi korvata muulla materiaalilla.

-Auton ikkunat saa korvata toisella materiaalilla. Saa käyttää ainoastaan polykarbonaattia.

JARRUT

VAPAA

POLTTOAINEJÄRJESTELMÄ

Polttoainetankki: Voi olla auton alkuperäinen OEM tai kilpailukäyttöön suunniteltua turvatankkia. Jos polttoainetankki on sijoitettu peräluukkuun on ohjaamon ja peräluukun välinen tila olla suljettu. (liite j)

Polttoainepumppu: VAPAA

Polttoainesäädin: VAPAA

Polttoainelinjat: VAPAA

Polttoaine: Diesel, Shell Nitro+, 98, 95 tai (R)E85

MOOTTORI

Auton oman merkin valmistama moottori kokonaisuus. VMOT

Moottori voi olla toisesta merkistä jos sitä on käyetetty molemissa merkeissä.

MOOTTORIN VIRITYS

-Moottoria saa virittää vapaasti imuilmakuristimen alaisena.

-Pakoputkisto: VAPAA, mutta desibeli ei saa ylittää 110db 4500rpm.


ELEKTRONIIKKA

Autonsähköt: VAPAA

Moottorinohjaus: VAPAA

Akku: VAPAA (liite j)

Airbag: Pitää olla kytkettynä pois päältä

Abs: Pitää olla kytkettynä pois päältä

Luistonesto: Pitää olla kytkettynä pois päältä

VALOT

Auton ajovalot, jarruvalot ja vilkut pitää pysyä tieliikennekelpoisena.

KORI

Korisarja: OEM, AFTERMARKET & BOLT ON.

Takasiipi: VAPAA: oltava mittojen seuraavien mittojen sisässä: 5x15x144cm joka saa maksimissaan olla takaluukun pinnasta irti korkeimmasta kohtaa 12cm.

Maksimileveys voi olla korkeintaan auton oma leveys. auton pituus ei saa kasvaa 10cm enempää.

Etusplitteri: VAPAA: oltava seuraavien mittojen sisässä: 25x62x160cm

Maksimileveys voi olla korkeintaan auton oma leveys. Auto etuylitys ei saa kasvaa 5cm enempää.


Etusplitteri: VAPAA, mutta näiden mittojen sisässä. Jos auton OEM+VMOT+BOLT ON se voi poiketa mitoista.

Takasiipi: VAPAA, mutta näiden mittojen sisässä. Jos auton

OEM+VMOT+BOLT ON se voi poiketa mitoista.

VANTEET

Halkasija: 17 - 19"

Leveys: 7 - 8.5"


Alumiinivanteet jotka pitää olla pultattavissa 4, 5 tai 6 pultilla/mutterilla pyörän napaan kiinni. Vanteen ja navan välisiä aftermarket spacereitä ja jaon muunnos spacereita saa käyttää.

RENKAAT

Rengastyyppi: Henkilöauto

Vuodenaika: Kesärengas

Leveys: 205 - 225

Profiili: 35 - 45

Merkki: SUPERstock listan rengasmerkit/mallit.


SALLITUT RENGAS MERKIT JA MALLIT

LINGLONG GREENMAX


FEDERAL EVOLUZION

TRIANGLE TH201 SPORTEX

NANKANG NS-20

SAILUN ATREZZO ZSR

HANKOOK VENTUS V12 EVO2 K120

TRACMAX X PRIVILO TX-3

WESTLAKE SPORT SA-37

PETLAS VELOX SPORT PT741

TOMKET SPORT 3

NEXEN N'FERA SU1

RADAR DIMAX R8+

IMPERIAL ECOSPORT 2

MINERVA F205

FALKEN AZENIS FK510

TOYO PROXES SPORT

APLUS A607

SUPERIA ECOBLUE UHP2

MAXXIS VICTRA SPORT 5 VS5

NANKANG AS-2+

PAKOLLISET KILPA-AUTO TURVAVARUSTEET

Istuin: Kaikki autossa käytettävät istuimet pitää olla FIA-hyväksyttyjä autourheiluun tarkotettuja kuppi-istuimia. LEIMA SAA OLLA VANHA.

Turvavyöt: 6-piste turvavöiden käyttö pakollinen. VÖISTÄ SAA OLLA LEIMA VANHA.


Istuin ja turvayöt: kiinnitys/asennus Liite J mukaisesti.

6-pistevyöt

Fia hyväksytty kuppi-istuin

Tieliikennelaki - Turvavyöt

Auton saa varustaa hyväksytyillä, pikalukitteisilla, vähintään kolmipiste turvavöillä, jos auto varustetaan turvakaarella tai -kehikolla. Vyöt saa kiinnittää alkuperäisiin, tähän tarkoitukseen valmistettuihin kiinnityspisteisiin. Vyöt saa kiinnittää myös turvakaareen tai turvakehikkoon lenkkikiinnityksellä tai vahvistettuun kiinnikkeeseen 7/16-20 UNF kierteisellä vähintään 10.9 lujuusluokan ruuvilla. Sovitteiden tulee olla suorassa linjassa vetosuuntaan nähden, ja sivuvöiden kiinnityspisteiden tulee olla vähintään istuimen leveydellä. Vahvistetun kiinnikkeen on oltava ajoneuvon pohjalevyyn tehtävä kiinnityspiste, joka vahvistetaan käyttämällä pohjalevyn molemmin puolin vähintään 3 millimetriä paksua, pinta-alaltaan vähintään 40 cm2 teräsaluslevyä. Jos asennuksessa käytetään litteitä teräslevyjä, on niiden minimipaksuus oltava 6 millimetriä ja niiden reunat on pyöristettävä ehkäisemään vöiden leikkautumista. Mitään turvavyön osia ei saa kiinnittää autoon pulttaamalla turvavyöstä läpi.

Tieliikennelaki - Istuimen vaihtaminen

Ajoneuvon istuimet saa vaihtaa käyttöönottoajankohdan vaatimukset täyttäviin istuimiin. Sivuturvatyynyllä varustetun ajoneuvon istuimia ei saa vaihtaa toisenlaisiin, eikä niihin saa asentaa turvatyynyjen toimintaa haittaavia istuinpäällisiä. Istuimen kiinnitys tulee tehdä läpipulttaamalla pohjalevystä vähintään neljällä lujuusluokaltaan 8.8 ja paksuudeltaan vähintään 8 millimetrisellä ruuvilla. Kiinnitys tulee vahvistaa käyttämällä pohjalevyn molemmin puolin vähintään 3 millimetriä paksua, pinta-alaltaan vähintään 40 cm2 teräsaluslevyä.

HENKILÖKOHTAISET TURVAVARUSTEET

Kuljettajalla on oltava kilpailuissa päällään vähintään yksikerroksinen ajohaalari. Tulelta suojaavat pitkävartiset käsineet, ajokengät jotka peittävät säären/käsivarren ajopuvun lahkeeseen/hihaan saakka ja vähintään karting niskatuki.


-Suositellaan käytettäväksi fia hyväksyttyjä ajovarusteita. EI PAKOLLISTA

-Pitää käyttää fia hyväksyttyä kypärää jossa hansklipsit LEIMA SAA OLLA VANHA

-Pitää käyttää fia hyväksyttyä HANS-Niskatukea LEIMA SAA OLLA VANHA

Ajohanskat

Ajokengät

Ajohaalari

Hans-Niskatuki

Kypärä jossa Hans valmius

TURVAKAARET

Tässä on esimerkki kuva ja vähimmäis määräys turvakehikolle mikä SUPERstock Touring-sarjassa on riittävä. Alumiinikaaret on kielletty. Auto tulee varustaa vähintään liite J kohta 253.8 mukaisella suojakehikolla. Ovituet ovat pakolliset (Ks. liite J 253.8.3.2.1.2).


Jos valitset mennä kuvanmukaisilla turvakaarilla niin muistathan, että jälkeenpäin esimerkiksi kattoristikon lisääminen on todella tympeä homma turvakaariin, koska saumat pitää saada hitsattua ympäriasti.


Tieliikennelaki - turvakaaren tai turvakehikon asentaminen

Ajoneuvon sisälle saa asentaa turvakaaren tai turvakehikon, joka ei haittaa ajoneuvossa olevien passiivisten turvavarusteiden toimintaa onnettomuustilanteessa eikä kohtuuttomasti haittaa ajoneuvosta poistumista.

PAKOLLISET SUPERstock TOURING MAINOSTARRAT

Molemmat etusivuovet + konepelti kuljettajan puoli.


Tuulilasitarra

Numero/nimi ovitarrat

KILPAILUFORMAATTI JA AIKATAULU

Katsastus: 8.00 - 14.30

Vapaat harjoitukset: 9.00 – 14.30

Ohjaajakokous: 14.30 – 14.45

Aika-ajot: 15.00 – 16.00

Saat yhdenkerran aika-ajo session aikana liittyä radalle ja kun poistut sieltä sinun pitää ajaa tekniikka katsastuksen kautta omalle varikollepilttuulle. Jos et ehdi session aikana tekemään aikakierrosta itsellesi ja joudut poistumaan radalta jonkun syyn takia ennenaikasesti saat uuden tilaisuuden liittyä radalle ja yrittää tehdä aika-ajo kierrosta.

Lähtö1 järjestätyminen: 16.20 (kilpailijat ajaa autonsa lähtösuoralle aika-ajo järjestykseen)

Lähtö1: 16.30 – 17.00 (20 minuuttia kokonaiskesto)

Lähtö1 päätyttyä jonossa maaliintulo järjestyksessä muiden kanssa tekniikka katsastuksen kautta omalle varikollepilttuulle.

Lähtö1 järjestätyminen: 18.20 (kilpailijat ajaa autonsa lähtösuoralle aika-ajo järjestykseen)

Lähtö2: 18.30 – 19.15 (40 minuuttia kokonaiskesto)

Lähtö2 päätyttyä jonossa maaliintulo järjestyksessä muiden kanssa tekniikka katsastuksen kautta omalle varikollepilttuulle.

Palkintojenjako: 19.45

Tapahtuma päättyy: 20.00

AIKA-AJON SÄÄNNÖT

Aika-ajon aikana saat yhden mahdollisuuden liittyä session aikana radalle ja tehdä niin monta kierrosta, kun tarpeelliseksi näet. Jos käy niin, että jokin menee vikaan session aikana ja et ehdi saada yhtäkään "kunnollista" aika-ajo kierrosta aikaiseksi voit siirtyä varikolle selvittämään mahdollisen ongelman ja liittyä uudelleen radalle tekemään itsellesi aika-ajo ajan. Kun olet aika-ajo suorituksen tehnyt sinun pitää ajaa tekniikka katsastuksen kautta auto varikolle. Katsastajat ottavat nopeimman kierrosaikasi ylös ja tekevät tietyt mahdolliset sääntöjärikkovat tekniikka tarkistukset.

KILPAILUSÄÄNNÖT


AJANOTON MITTAUS

Omalla puhelimella harrys laptimer ohjelmalla 10hz - 20hz antennituella/laitteella.

LIPPUJENMERKITYSET

Tieliikennalki katsastusta varten

Linkki: Auton rakenteen muuttaminen